Čtvrtá generace ŠKODA FABIA v ARAVER CZ
V ARAVER CZ můžete konečně vidět horlivě očekávanou, v pořadí čtvrtou generaci vůbec nejčastěji vídaného vozu na českých silnicích – ŠKODA FABIA. I díky nové platformě je větší, prostornější, lépe vybavená, úspornější a v každém směru dospělejší než její předchůdkyně.
ŠKODA FABIA má světla standardně s LED denním a potkávacím svícením, na přání lze dostat i kompletně LED osvětlení vpředu a vzadu.
ŠKODA FABIA má světla standardně s LED denním a potkávacím svícením, na přání lze dostat i kompletně LED osvětlení vpředu a vzadu.
Vedle designu samotného však byla pozornost věnovaná aerodynamice. ŠKODA FABIA si veze součinitel odporu vzduchu Cx0,28, což je nejnižší hodnota v rámci třídy. Svůj podíl na tom mají automaticky ovládané „žaluzie“ přístupu vzduchu k chladičům (jen ty samy o sobě ušetří 0,2 litru paliva na sto kilometrů při rychlosti 120 km/h), dále zakrytovaný podvozek, střešní spojler omezující víření vzduchu za vozem, ale i volitelná kola s aerodynamickými kryty.
Střešní spojler v tomto případě není na ozdobu – významně se podílí na aerodynamice.
Vůbec poprvé stojí ŠKODA FABIA na koncernové platformě MQB A0, což vedle vyšší pasivní bezpečnosti znamená také růst do všech směrů.
Poprvé překonává hranici čtyř metrů a rozvorem 2 564 milimetrů překonává i první generaci novodobé Octavie z roku 1996.
Právě díky větším rozměrům exteriéru mohla ŠKODA FABIA prodělat dost zásadní skok v prostornosti interiéru.
Kufr má nově 380 litrů, po sklopení zadních sedadel to však bude až 1 190 litrů. K tomu se přidává více místa na zadních sedadlech a velkorysejší šířka interiéru.
To je pohled, který řadu lidí zajímá ze všeho nejvíc.
Dvouramenný volant, který poprvé zavedla čtvrtá generace OCTAVIA, ale dostat můžete i sportovní tříramenný s pádly pod volantem (pro vozy s DSG převodovkou).
Potěšující je možnost vyhřívaného volantu, který přibývá do nabídky spolu s vyhřívaným čelním sklem. Interiér je prostornější ve všech směrech, zlepšilo se zpracování i výběr materiálů..
Poprvé přichází ŠKODA FABIA s digitálním přístrojovým panelem o úhlopříčce 10,25“, který nahrazuje klasické budíky a umožňuje měnit různá zobrazení.
Technologie
V prostřední části palubní desky pak nechybí velký dotykový display. Zachovaný zůstal klasický panel klimatizace. Díky zabudované eSIM je stále online, což umožňuje integrovanou chytrou navigaci s dopravní situací nebo zřízení wi-fi hotspotu. Spousta funkcí se dá ovládat hlasově chytrou asistentkou Laurou (v 15 jazycích), mobilní telefon se pak nabíjí skrze USB-C konektory umístěné vpředu, vzadu a u zpětného zrcátka (na napájení palubní kamery), případně v přihrádce bezdrátově. Bezdrátové je též rozhraní SmartLink, podporující Apple CarPlay a Android Auto. Infotainment nabídne online připojení, konektivitu s telefonem, dopravní informace v mapě nebo hlasovou asistentku. A jsou tu samozřejmě i jízdní technologie. ŠKODA FABIA zvládá „Asistovanou jízdu 2.0“, sdružující funkci adaptivního tempomatu a asistenta jízdy v pruzích.
Dále nechybí varování pro vozidla v mrtvém úhlu, čtení dopravních značek, asistent s detekcí chodců a cyklistů nebo samočinný parkovací asistent.
Motorizace
Všechny motory ŠKODA FABIA jsou čistě benzínové, s pohonem pouze předních kol.
Škodě se podařilo splnit nároky emisní normy Euro 6d i bez toho, aby motory plošně osadila mild-hybridní výpomocí. Před několika měsíci odhalila Škoda dokonce dva základní atmosférické motory, na český trh se však (alespoň v úvodu) dostane jen ten silnější. Jde o 1.0 MPI Evo s nepřímým vstřikováním, běžící v Atkinsonově cyklu (sací ventily zavírají později, až za dolní úvratí motoru, čímž se vrací část směsi do sání). Motor má výkon 80 koní (59 kW), točivý moment 93 Nm a výhradně manuální pětistupňovou převodovku.
Pravděpodobně nejlépe půjdou na odbyt výkonnější litrové tříválce zcela jiné konstrukce – přeplňované 1.0 TSI Evo.
Ty disponují přímým vstřikováním, umí běžet v Millerově cyklu (sací ventily se zavírají později, čímž se v případě potřeby snižuje kompresní poměr) a disponují turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek, filtrem pevných částic a elektronicky řízeným chladicím okruhem. Slabší 1.0 TSI má 95 koní (70 kW), 175 Nm a vždy jen pětistupňovou manuální převodovku. Silnější motor má výkon 110 koní (81 kW) a buď šestistupňový manuál, nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG.
Vrcholným motorem je čtyřválec 1.5 TSI Evo. Ten má opět přímé vstřikování, Millerův cyklus, elektronicky řízený chladicí okruh, filtr pevných částic, ale navíc i systém ACT pro vypínání dvou válců při nízké zátěži.
Motor má výkon 150 koní (110 kW), 250 Nm a spojení výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.