Nová Škoda Fabie u nás

Nová Škoda Fabie u nás
U nás v ARAVER CZ od 16.9.2021
čvrtá generace ŠKODA FABIA

Již 16.9.2021 bude k vidění na našem autosalonu ARAVER CZ, horlivě očekávaná, v pořadí čtvrtá generace vůbec nejčastěji vídaného vozu na českých silnicích – Fabie. I díky nové platformě je Fabia větší, prostornější, lépe vybavená, úspornější a celkově v každém myslitelném směru dospělejší než její předchůdkyně.

Exteriér

Když se do uhlazené přídě nové Fabie zadíváte pozorněji, možná zahlédnete trochu z prvního čistě elektrického SUV Škody – Enyaqu. Právě k Enyaqu se Fabia do jisté míry připodobnila, byť je maska městského hatchbacku přece jenom kompaktnější. Světla jsou standardně s LED denním a potkávacím svícením, na přání lze dostat i kompletně LED osvětlení vpředu a vzadu.

Vedle designu samotného však byla ohromná spousta pozornosti věnovaná aerodynamice. Fabia si veze součinitel odporu vzduchu Cx0,28, což je nejnižší hodnota v rámci třídy. Svůj podíl na tom mají automaticky ovládané „žaluzie“ přístupu vzduchu k chladičům (jen ty samy o sobě ušetří 0,2 litru paliva na sto kilometrů při rychlosti 120 km/h), dále zakrytovaný podvozek, střešní spojler omezující víření vzduchu za vozem, ale i volitelná kola s aerodynamickými kryty.

Střešní spojler v tomto případě není na ozdobu – významně se podílí na aerodynamice

Vůbec poprvé stojí Fabia na koncernové platformě MQB A0, což vedle vyšší pasivní bezpečnosti znamená také růst do všech směrů. Poprvé Fabia překonává hranici čtyř metrů a rozvorem 2 564 milimetrů překonává i první generaci novodobé Octavie z roku 1996.

Interiér

Právě díky větším rozměrům exteriéru mohla Fabia prodělat dost zásadní skok v prostornosti interiéru. Jak už víte z tabulky, kufr má nově 380 litrů, po sklopení zadních sedadel to však bude až 1 190 litrů. K tomu se přidává více místa na zadních sedadlech a velkorysejší šířka interiéru.

To je pohled, který řadu lidí zajímá ze všeho nejvíc

Na řidičově pracovišti se objevuje dvouramenný volant, který poprvé zavedla čtvrtá generace Octavie, ale dostat můžete i sportovní tříramenný s pádly pod volantem (pro vozy s DSG převodovkou). Potěšující je možnost vyhřívaného volantu, který přibývá do nabídky spolu s vyhřívaným čelním sklem. Interiér je prostornější ve všech směrech, zlepšilo se zpracování i výběr materiálů.

Nedílnou součástí se – jak velí doba – stávají displeje. Poprvé přichází Fabia s digitálním přístrojovým panelem o úhlopříčce 10,25“, který nahrazuje klasické budíky a umožňuje měnit různá zobrazení. 

Technologie

V prostřední části palubní desky pak nechybí velký dotykový displej, jenž do sebe „vsáknul“ spoustu ovládacích prvků – byť dost tlačítek ještě zůstalo, stejně jako klasický panel klimatizace. V největším provedení má displej úhlopříčku 9,2“ a samozřejmě mu nechybí nálož funkcí. Díky zabudované eSIM je stále online, což umožňuje integrovanou chytrou navigaci s dopravní situací nebo zřízení wi-fi hotspotu. Spousta funkcí se dá ovládat hlasově chytrou asistentkou Laurou (v 15 jazycích), mobilní telefon se pak nabíjí skrze USB-C konektory umístěné vpředu, vzadu a u zpětného zrcátka (na napájení palubní kamery), případně v přihrádce bezdrátově. Bezdrátové je též rozhraní SmartLink, podporující Apple CarPlay a Android Auto. Infotainment nabídne online připojení, konektivitu s telefonem, dopravní informace v mapě nebo hlasovou asistentku. A jsou tu samozřejmě i jízdní technologie. Fabia zvládá „Asistovanou jízdu 2.0“, sdružující funkci adaptivního tempomatu a asistenta jízdy v pruzích. Dále nechybí varování pro vozidla v mrtvém úhlu, čtení dopravních značek, protikolizní asistent s detekcí chodců a cyklistů nebo samočinný parkovací asistent – ano, už i Fabia si do místa zaparkuje sama. Výčet jízdních asistentů je už prakticky stejný jako u vozů výrazně vyšších tříd

Motorizace

Motorizace aut nižších tříd jsou poslední dobou velmi propíraným tématem a u Fabie tomu nebude jinak. Všechny motory Fabie jsou nicméně čistě benzinové s pohonem pouze předních kol (vzhledem ke konstrukci vlečené

Škodě se podařilo splnit nároky emisní normy Euro 6d i bez toho, aby motory plošně osadila mild-hybridní výpomocí.Před několika měsíci odhalila Škoda dokonce dva základní atmosférické litry, na český trh se však (alespoň v úvodu) dostane jen ten silnější. Jde o 1.0 MPI Evo s nepřímým vstřikováním, běžící v Atkinsonově cyklu (sací ventily zavírají později, až za dolní úvratí motoru, čímž se vrací část směsi do sání). Motor má výkon 80 koní (59 kW), točivý moment 93 Nm a výhradně manuální pětistupňovou převodovku.

Pravděpodobně nejlépe půjdou na odbyt výkonnější litrové tříválce zcela jiné konstrukce – přeplňované 1.0 TSI Evo. Ty disponují přímým vstřikováním, umí běžet v Millerově cyklu (sací ventily se zavírají později, čímž se v případě potřeby snižuje kompresní poměr) a disponují turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek, filtrem pevných částic a elektronicky řízeným chladicím okruhem. Slabší 1.0 TSI má 95 koní (70 kW), 175 Nm a vždy jen pětistupňovou manuální převodovku, to silnější potom 110 koní (81 kW) a buď šestistupňový manuál, nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG.

Vrcholným motorem je již zmiňovaný čtyřválec 1.5 TSI Evo. Ten má opět přímé vstřikování, Millerův cyklus, elektronicky řízený chladicí okruh, filtr pevných částic, ale navíc i systém ACT pro vypínání dvou válců při nízké zátěži. Nejvýkonnější motor nabídne 150 koní (110 kW), 250 Nm a spojení výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.

Lexus LC 500 přijíždí

Lexus LC 500 přijíždí více...

Lexus ,

TOYOTA MIRAI bezemisní vůz

Vodíková TOYOTA MIRAI více...

Toyota ,

Nejprodávanější plug-in hybrid v Evropě

FORD Kuga nejprodávanější plug-in hybrid v Evropě více...

FORD ,

Zajímává Vás, co se děje nového? Odebírejte novinky!